سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شورای دانش آموزی حجه فروش

 

تا بحال فکر کرده اید چرا هفت‌سین؟ چرا مثلا شش سین یا پنج سین نمی‌گذاریم و همه می‌کوشیم حتما تعداد

 

سین‌های مان را به هفت تا برسانیم؟ با  اینکه می‌دانیم عدد هفت در بسیاری از تمدن‌ها مقدس است. حتی در

 

بین جادوگران هفت عدد قدرتمندی است .در ایران باستان، جشن‌هایی به مناسبت‌های گوناگون ملی و مذهبی

 

برگزار می‌شد. اما از آن میان، هفت جشن جزء جشن‌های واجب به شمار می‌آمد که شش جشن، جشن‌های

 

گاهانبار یا سالگرد آفرینش‌های شش گانه بود. این جشن‌ها به ترتیب عبارت‌اند از: «مید یوزرم گاه»،‌ جشن میانه

 

بهار که از 11 تا 15 اردیبهشت به مناسبت سالگرد آفرینش آسمان برگزار می‌شد. «میذ یوشم گاه» جشن نیمه

 

تابستان از 11 تا 15 تیر به مناسبت سالگرد آفرینش آب «پیتی شهیم گاه»، به معنی «دانه آور»، سالگرد

 

آفرینش زمین و فصل گردآوری غله است که از 26 تا 30 شهریور برگزار می‌شد. «ایا سرم گاه»، از 26 تا 30 مهر

 

است و سالگرد آفرینش گیاه و «برگشت» معنی می‌دهد، چون چوپان با گله بر می‌گردد و آغاز زمستان است.

 

  «مید یاریم گاه» به معنی «میان سال» که سالگرد آفرینش چارپای مفید است و جشن میان زمستان، زمانی

 

است که برای دام انبار زمستانی می‌شود. «همسپد میدم گاه» به معنی «با هم بودن و با هم گرد آمدن‌» که

 

سالگرد آفرینش انسان است و پنج روز آخر سال برگزار می‌شود. هفتمین جشن از اعیاد هفتگانه واجب «نوروز»

 

است. رسم‌های بسیاری هم در حاشیه این جشن رواج داشت که با عدد هفت پیوند خورده بود. به عنوان مثال، در

 

میز سیمین مقابل شاه وقت، هفت گونه غله و شاخه‌های هفت نوع درخت را می‌نهادند، روی همان میز هفت

 

بشقاب کاشی سفید و هفت درهم سفید از سکه‌های ضرب شده در عرض سال.

رسم دیگری که هنوز در برخی روستاهای زردشتی نشین رعایت می‌شود، کشت هفت نوع بذر در ظرف‌های کوچک است تا اینکه برای نوروز سبزی و طراوت فراهم باشد.

 

در قدیم، هفت «سینی» از دانه‌هایی که برکت به سفره‌ها می‌آورد، می‌رویاندند و بر خوان نوروزی می‌نهادند. «سینی» معرب «چینی» است که در قدیم به طبق‌های بزرگی که از چین آورده بودند، گفته می‌شد. احتمالا هفت «سین» بازمانده همین هفت «سینی» است و یا نمادی از «سبزه» و «سرسبزی» با گذشت زمان، هفت «سینی» با هفت میوه یا گل یا سبزی که با «سین» آغاز می‌شوند و هر یک نشانه ای از باروری و تندرستی هستند، تلفیق شده است.

این هفت «سین» کدام اند و هر یک نماد چیست؟ «سبزه» نودمیده است، «سنبل» خوش بر و خوشبو، «سیب» میوه بهشتی و نمادی از زایش، «سمنو» مائده تهیه شده از جوانه گندم که یادآور بخشی از آیین‌های باستانی ایران است، «سنجد» که بوی برگ و شکوفه درخت آن محرک عشق و دلباختگی است، «سیر» دارویی برای تندرستی، «سپند» به معنی «مقدس» که دورکننده بیماری‌ها و دافع چشم بد است.

 

امروزه، برخی اقلام سفره هفت «سین» فراموش گشته و یا «سین»‌های آن در برخی خانواده جا به جا گشته است. مثلا گذاشتن «سرکه» نماد ترشی و «سماق» نماد بیکاری و سماق مکیدن روی سفره هفت «سین» مناسبت ندارد.

علاوه بر «سین‌ها» بر این سفره آینه نیز می‌گذاریم که نور و روشنایی می‌تاباند، شمع می‌افروزیم که روشنایی و تابش آتش را به یاد می‌آورد و شاید بازمانده جشن سوری و جشن‌های آتش باشد؛ تخم مرغ که تمثیلی از نطفه و باروری است. کاسه آب زلال به نشانه همه آب‌های خوب جهان و ماهی زنده در آب، به نشانه تازگی و شادابی؛ عسل و نقل و شیرینی و دیگر چیزهایی که بنا به رسم خاص هر شهر و روستا و خانواده ای بر این سفر می‌افزودند. گذاشتن چند شاخه بیدمشک روح افزا نیز بر زیبایی سفره می‌افزاید.

 

وجود قرآن یا دیگر کتاب‌های دین بر سر سفره هفت «سین» برای راندن دیوان و شیطان از محیط خانه است. گذاشتن نمونه ای از غلات (معمولا نان و برنج) و حبوبات و همچنین در برخی خانواده‌ها گذاشتن شیر و فرآورده‌های شیری به نشانه تضمین برکت خانه متداول است.

در برخی خانواده‌ها، به ویژه در میان هم میهنان زردشتی، هفت «شین» نیز معمول است که باید ناشی از شبیه سازی «شین» با «سین» باشد و نیز شاید به این دلیل که شهد و شکر از دیرباز از بنیادی‌ترین مائده‌های این خوان بوده اند.

حتی از هفت «میم» نیز سخن گفته اند که برخی مرغ، ماهی، ماست، مویز و ... بر خوان نوروزی می‌گذاشتند.

روی هم رفته، هفت سین نوروزی در جاهای متفاوت به شکل‌های متفاوت برگزار می‌شده است که برخی نمونه‌های آن در نوروزنامه آمده است.

 

 

 


نوشته شده در شنبه 89/12/28ساعت 9:42 عصر توسط عسگریان نظرات ( ) |

 

یادم باشد که دیگران را دوست بدارم آن گونه که هستند ، نه آن گونه که می خواهم باشند

یادم باشد که هرگز خود را از دریچه نگاه دیگران ننگرم

که من اگر خود با خویشتن آشتی نکنم هیچ شخصی نمی تواند مرا با خود آشتی دهد

یادم باشد که خودم با خودم مهربان باشم

چرا که شخصی که با خود مهربان نیست نمی تواند با دیگران مهربان باشد

عمری با حسرت و انده زیستن نه برای خود فایده ای دارد و نه برای دیگران

باید اوج گرفت تا بتوانیم آن چه را که آموخته ایم با دیگران نیز قسمت کنیم

لحظات از آن توست؛ آبی، سبز، سرخ، سیاه، سفید،... رنگهایی را که بایسته است بر آنها بزن

روزهایت رنگارنگ،سال نو مبارک


نوشته شده در شنبه 89/12/28ساعت 9:24 عصر توسط عسگریان نظرات ( ) |

 

هفته امور تربتی گرامی باد.


نوشته شده در جمعه 89/12/6ساعت 12:54 عصر توسط یزدانی نظرات ( ) |

یک روز برای فرزندم


تربیت فرزندان در جامعه ی امروز جزء مشکل ترین وظایفی است که بردوش والدین ومربیان قرار گرفته است این تربیت از لحظه ی تولد کودک شروع می شود وتاپایان عمر ادامه دارد هرچند که روان شناسان در زمینه ی تربیت کودک دیدگاه های گوناگونی دارند اما همگی متفق القولند که دوران کودکی نقش مهمی را در شکل گیری شخصیت انسان ایفا می کند روان شناسان والدین رابه عنوان مهم ترین الگوی تربیتی کودک به سه دسته تقسیم کرده اند.

الف : والدینی که با فرزندان خود بسیار سخت گیری می کنند وبا کمال اقتدار آن هارا تحت نظر دارند وآن ها را کاملاً محدود کرده و اجازه ی هیچ کاری رابه آن ها نمی دهند.

ب :والدینی که فرزندان خود را کاملاً آزاد می گذارند وبه آن ها اجازه هرکاری را می دهند وبه هیچ وجه آن ها را کنترل یا بازخواست نمی کنند.

ج : دسته ی سوم والدینی هستند که حداعتدال را در ارتباط با فرزندشان نگه می دارند آن ها همیشه با چند قدم فاصله فرزندان خودرا کنترل می کنند ولی آن ها را کاملاً محدود نمی کنند بلکه فرزندانشان را آزاد می گذارند تا تجربه هایی جدید را درمحیطی کنترل شده کسب کنند این والدین درعین حفظ اقتدار سعی      می کنند با فرزندانشان رابطه ی دوستانه برقرار کنند تجربه نشان داده است که این والدین نسبت به دودسته ی قبلی در تربیت فرزندانشان موفق تر عمل می کنند.

والدین با وجود مشغله ها ومشکلات گوناگونی که درطول روز با آن ها دست به گریبانند بهتر است زمانی از روزشان را به خانواده و فرزندانشان اختصاص بدهند چرا که رفاه مادی هیچ وقت نمی تواند خلاعاطفی کودک را پرکند وتربیت فرزند صالح هم چون سرمایه گذاری بلند مدتی است که سود آن سال ها نه تنها به خود فرد بلکه به همه جامعه می رسد.

توجه به توصیه های زیر گامی است جهت نزدیکی بیش تر وایجاد رابطه ی بهتر با فرزندانمان:

1- به جای این که مانند یک پدرومادر واعظ فرزندتان را فقط نصیحت کنید بهتراست با اودوست شوید واز زبان یک دوست بااو صحبت کنید.

2- برای فر زندتان موقعیت هایی را فراهم کنید که تجربه های گوناگونی را کسب کند مثلاً اورا به کوه ببرید وباطبیعت آ

شناکنند برایش حساب بانکی بازکنید تا با اقتصاد آشنا شود اورابه موزه ببرید تا با فرهنگ وتاریخ کشورش آشنا شود و ...

3- به فرزندتان آزادی عمل بدهید نه آن قدر به او نزدیک شوید که نتواند به تنهایی هیج کاری را انجام دهد ونه آن قدر دور شوید که وجود شما راحس نکند.

4- در موقعیت های مختلف (مخصوصاً در حضور دیگران) کارهای مثبت فرزندتان را تشویق کنید.

5- فرزندتان را با کتاب آشنا کرده واورا به خواندن کتاب های سودمند تشویق کنید

6- درحضوردیگران از فرزندتان انتقاد نکنید

7- به فرزندتان مسئولیت واگذار کنید مثلاً انجام برخی از کارهای داخل یا بیرون از خانه را از او بخواهید

8- بگذارید فرزندتان مستقل تربیت شود اورا ناز پرورده بار نیاورید بگذارید متکی به خود باشد

9- فرزندتان رابا دیگران مقایسه نکنید زیرا استعداد هرکسی با دیگران متفاوت است.

10- درحین محبت کردن به فرزندتان به آن ها نظم وانضباط را هم آموزش دهید


نوشته شده در سه شنبه 89/12/3ساعت 7:54 عصر توسط عسگریان نظرات ( ) |

امور تربیتی

در سالهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی، نهاد ?امور تربیتی? با هدف گسترش و تعمیق ارزشهای انقلاب اسلامی در نظام آموزش و پرورش کشور شروع به شکل گیری کرد و بر همین اساس شهیدان رجایی و باهنر در دوران تصدی وزارت آموزش و پرورش در سال 1359 شمسی اقدام به تاسیس ستادهای امور تربیتی در مدارس کردند تا دانش آموزان را به ارزشهای اسلامی ترغیب کنند.
بویژه آنکه شهید رجایی مربیان امور تربیتی را سربازان انقلاب در آموزش و پرورش نامید و بنا به گفته شهید باهنر
?مربیان زمانی با انبیا هم صف و با امام عادل هم ردیف هستند که آموزش را از محتوای تزکیه پر کنند? و چه پر معناست کلام امام (ره) که می فرمایند:

  ?اگر تهذیب در کار نباشد علم توحید هم به درد نمی خورد.?

این نهاد از بدو شکل گیری تا به امروز مجموعه وسیعی از عملکردها و وظایف متعدد و گوناگونی را بعهده داشته و تحقق امر تربیت را منوط به حضور مربی و فعالیتهای رسمی غیر کلاسی در کنار آموزشهای کلاسی می داند. اهداف و اصول مشروحه زیر علل اصلی تشکیل این نهاد انقلابی پرورشی می باشند که عبارتند از:

1.     انتقال ارزشهای دینی و فرهنگی انقلاب اسلامی به مدارس

2.     تربیت و بازسازی دانش آموزان در فضایی انقلابی و اسلامی

3.     زمینه سازی برای ورود نگرش های دینی و ارزشهای انقلاب اسلامی به نظام آموزش و پرورش و حفظ مدارس از آفات فرهنگی و سیاسی.

4.     شناخت و پرورش استعدادهای دانش آموزان در رشد دینی، عقلی، اجتماعی، عاطفی آنان و حفظ ارزشها.

بنابراین مهمترین اهداف تشکیل امور تربیتی را حراست از مرزهای اعتقادی و حفظ دستاوردها و تبیین ارزشهای انقلاب در مدارس باید دانست. چرا که انگیزه های انقلابی و اسلامی همراه با شعار ?مربیان امور تربیتی سربازان انقلابند? موجب تاسیس این نهاد انقلابی شده است.

این مجموعه در طی سالهای شکل گیری خود تلاش گسترده ای را درجهت رفع کاستی ها و پرورش مذهبی و انقلابی دانش آموزان به انجام رسانده است.

لازم به ذکر است که ارزیابی فعالیتها نیاز به شناختن اهداف و راهبردهای اجرایی دارد. لذا فعالیتهای امور تربیتی باید همراه و هم قدم با نظام پرورشی باشد تا بتواند نسبت به رسالت و نقش خویش و اهداف بنیادی این نهاد جامعه عمل بپوشاند.


نوشته شده در سه شنبه 89/12/3ساعت 7:51 عصر توسط عسگریان نظرات ( ) |

Design By : Pars Skin